söndag, maj 06, 2007

Motorsåg och odlarglädje

Det är andra helgen i rad nu som vi vaknar av ett förskräckligt oljud utanför. Strax efter klockan åtta drar det igång och är inte särskilt välkommet. På helgen vill man ( läs jag) ha sovmorgon åtminstone till klockan nio, gärna tio. Det är dock någonting som närmaste grannen inte verkar förstå. Han börjar såga ned träd med motorsåg då i arla morgonstund. Varför inte bara vänta ett par timmar tills alla morgontrötta fått sova ut?
Den här helgen har det varit avverkning både lördag och söndag. Gäsp!
Nu tror i alla fall Mattias att han inte kan ha några fler träd att såga ner och det verkar ju hoppfullt inför nästa helg.
Annars har den här helgen inneburit en del trädgårdsarbete. Mattias har bundit upp hallonhäcken och vänt jord i det stora trädgårdsland som vi numera är ägare till.
Själv har jag rensat det lite mindre kryddlandet och till min glädje upptäckt att frodiga plantor av citronmeliss och salvia redan kommit upp liksom små plantor av persilja. Eftersom vi är nybörjare när det gäller att odla får vi dofta oss fram, fråga och läsa på. Men vi har i alla fall satt potatis i dag. Mattias hittade en sådan där gammal plog bland de kvarlämnade trädgårdssakerna och tillsammans plöjde vi fåror i den nyvända jorden. Sedan var det bara att ploppa ner potatisen och fylla på med jord. Det var inte sättpotatis utan sådan bortglömd matpotatis som fått lega och gro i källaren. Men det ska inte spela någon roll säger de som vet.
Dessutom petade jag ner några jordärtskockor som jag köpt i vår lokala matbutik De ska tydligen vara väldigt lättodlade. Läste någonstans att enda sättet att bli av med dem är att flytta ifrån dem. Men jag tycker jordärtskockor är väldigt gott så det gör ingenting om de sprider sig.
Nu väntar vi med spänning på att det ska börja gro i landen.