torsdag, mars 29, 2007

En bomb på flygplatsen?

I dag har jag varit i Bollnäs, jag åkte Tidernas väg över Lingbo och Kilafors – så vackert!
Det tar lite längre tid att åka, men är väl värt det.
Gjorde ett stopp i Grönviken och intervjuade Margareta Gisselsson som är en duktig konstnär. Hon ska vara med på Konstrundan Gästrik Konst under Påsken. Dessutom gav hon mig ett litet scoop. Nu hoppas jag bara att ingen annan tidning får reda på det.
Därför tänker jag inte tala om mer än att det rör sig om en viss storfilm och ett häpnadsväckande fynd i Skog. I fall det nu mot all förmodan skulle vara någon som läser det här som känner någon annan journalist.
Efter besöket i Grönviken åkte jag vidare mot Bollnäs och åt lunch med Kerstin Svevar. Det var jättetrevligt, Kerstin var som alltid uppmuntrande och stöttande. Duktig författare är hon också.
Efter det for jag vidare till Inger Malmström, sakgörare som hon kallar sig. Hon är konsthantverkare och målar på speglar, klockor, träskor och mycket annat. Roliga och fina saker och Inger var en generös och lättsam person att intervjua.

För övrigt höll jag på att ställa till det ordentligt för min syster för några dagar sedan. Hon satt på Arlanda på väg till Finland när hon ringde mig. Hon frågade vad vi höll på med och jag berättade lite om ditt och datt och nämnde väl i förbifarten att Christoffer hade försökt tillverka en pysbomb i en petflaska. När Ullis hörde detta ropade hon högt: En bomb?
Det fick till följd att alla i vänthallen vände sig om. En kvinna blev till och med så orolig att hon reste sig och gick därifrån. Resten av flygresenärerna och personalen betraktade henne misstänksamt ända tills de gick på planet. En amerikansk kollega sa senare när hon berättade om händelsen att om hon ropat bomb! högt på en flygplats i USA så hade hon blivit arresterad.
Ullis klarade sig undan med viss genans.