söndag, april 15, 2007

Mycket kalasande

Kalas i dagarna tre, ja så har det nästan varit hos oss i helgen. Hannah fyller sex år i dag, men firandet började redan i torsdags när jag och Mattias bestämde oss för att överraska henne med en resa till Stockholm. Vi brukar inte slå på så stort vid födelsedagar, men den här gången var Christoffer och Fanny på Ålandskryssning och hade roligt och dessutom hade vi inte köpt lika många födelsedagspresenter som vi hade tänkt. Det blev en upplevelsepresent istället och en mycket lyckad sådan. Vi tog bilen ner och bodde billigt på hotell i Solna. Bara att bo på hotell är ett stort äventyr för en blivande sexåring. Dessutom var vi och hälsade på Mattias barndomskompis Johan, hans fru Eva och deras lilla Juvia - mycket trevligt och väldigt uppskattat av Hannah.
Dagen efter bar det i väg till Junibacken, Wasamuseet och slottet. Jag ska väl skamset erkänna att jag inte var med på de två första ställena eftersom jag gjorde ett snabbesök i Stockholms butiker istället. Men vi åt gemensam lunch och gick sedan till slottet. Lite besviken var Hannah eftersom hon hoppades få se kronprinsessan Victoria eller åtminstone prinsessan Madeleine. ”Vi kan hälsa på Madeleine, pappa har sagt att han känner henne bättre än Victoria” sa Hannah förhoppningsfullt. Det var lite svårt att förklara att det bara var önsketänkande från hennes pappas sida.
När det senare på eftermiddagen var dags att åka hem ville inte Hannah det, hon hade haft en heldag i Stockholm och hade nog gärna gjort det till en hel weekend.

Men det blev ju fest i alla fall för på lördagen firade mormor och morfar, Ullis och Thea och Charlotta, Hannah och dessutom kom min mammas faster och farbror, Karin och Holger på besök. Det blev många presenter att öppna. Bland de mer uppskattade var nog dragspelet som mormor och morfar gav. De trakterades flitigt och kanske inte alldeles välljudande.
Mamma och pappa såg nöjda ut i alla fall, tidigare har de gett bort en trumpet och en trumma i present till barnen. Jag börjar se ett mönster…
Men, men nästa gång någon av dem fyller år kommer barnen att ha långt musikaliskt framförande.

I dag på Hannahs riktiga födelsedag blev det pannkakstårta med glassfyllning, den var fin att titta på i ungefär två minuter sedan började glassen smälta och tårtan sjönk ihop, men god var den, intygade barnen.
På eftermiddagen firade vi också lillsyrran Charlotta som fyller 28 år i morgon den 16:e. Grattis Charlotta! Hon fick bland annat en bok av oss. Den här gången hade hon inte läst den tidigare. Vilket var tur eftersom jag lyckats ge henne samma bok tre jular i rad.
De tre exakta utgåvorna stod tidigare på rad i hennes bokhylla som en lite påminnelse till mig att variera mina presenter.

1 Comments:

At 4:50 em, Anonymous Anonym said...

Jag ska leta efter något lämpligt instrument åt Hannah när jag går ut och shoppar här i Shanghai :-D

Först måste jag nog vila efter att ha blivit misshandlad av en elitgymnast/brottare till massös. Vi trodde hon skulle ha ihjäl oss men jag har överlevt om än något mör...
Kramar Ullis

 

Skicka en kommentar

<< Home