söndag, februari 24, 2008

Arv och gener

Visst är det konstigt hur ärftliga vissa saker är och nu pratar jag inte om egenskaper utan om utseende. Ni har kanske har varit med om det någon gång, tittat på ett gammalt foto och upptäckt, men oj vad mormor och jag var lika som bebisar eller titta farfars syster och jag har likadan näsa. Men när likheterna ligger ännu längre tillbaka i tiden känns det helt fascinerande eller otäckt som Fanny sa när hon såg kortet här ovan.
Eftersom jag har en duktig pappa som inte bara släktforskat utan även tagit tillvara på gamla kort och scannat in dem i datorn så har vi gjort dem mest häpnadsväckande upptäckter. Som för ett par år sedan när vi upptäckte att min syster Ullis och vår kusin Anna är väldigt lika min farfars fastrar. Ganska otippat även om Ullis är lik på pappas sida. Att jag har lika ögon som min mamma vilket gått i arv till mina döttrar visste jag förstås, men att likheten sträckte sig betydligt längre upptäckte mamma när pappa scannat in detta kort. Det är nästan hundra år gammalt och föreställer min mammas farmor Essan och hennes familj. Essan som syns bredvid sin mamma längst ner i högra hörnet är en kopia av Fanny. Det är fem generationer!
Fanny träffade aldrig Essan eftersom hon avled tre år innan Fanny föddes, men hennes gener lever kvar som synes.

Lite ”Jag mötte Lassie info” Essans syster som står på raden ovanför är mamma till Anders Nylund, han som är meteorolog på TV4 och alltid bollar med en krita.