tisdag, augusti 08, 2006

Att upprätthålla ordningen

I dag har vi träffat mäklarna som ska sälja vårat hus. Mattias och jag plockade in i det sista, man har ju sett på inredningsprogrammen när proffsen fixar inför en husvisning.
Homestageing heter det och det ser så enkelt ut när de putsar och fixar och resultatet är som hämtat ur någon heminredningstidning. Det är inte alls lika enkelt i verkligheten för man har INTE så där lite grejer. Med man menar jag förstås vi. Att plocka undan alla småpryttlar som ligger här och var tar väldigt lång tid. Det är pennor, suddgummin små Barbiebebisar, glittriga hårspännen, snoddar, Pixiböcker, tejprullar och en och annan skruv. Just nu är det väldig ordning här hemma, snoddarna ligger i sin snoddburk, Barbiebebisarna i sin Barbielåda och pennorna i lådor och tejprullarna, jaa på lite olika platser.
Kryddburkarna står på rad och inte i en hög ovanpå fläkten, i hyllan i badrummet står nagellacken på en hylla, hudkrämerna på en och allt det andra är nedplockat i korgar.
Det ser nästan ut som om jag är pedant, tänk vad skenet kan bedra!

Till min besvikelse fick jag reda på att mäklarna inte skulle ta några bilder inne i huset i dag, nej, de officiella bilderna som hamnar på Hemnet tas först om några dagar. Plötsligt känns det som jag håller i en stor rosa tuggummibubbla som är alldeles skär och fin, men som om några dagar förmodligen krympt och torkat ihop.
Hur sjutton ska vi lyckas upprätthålla denna ordning fram till dess? Jag menar hur göra man för att ungarna inte ska släpa ut spelkulor, hårspännen, pennor och annat. Hur många dagar kommer man själv ihåg att ställa tillbaka kryddburkarna på rätt plats, inte skjuta in hudkrämen på översta badrumshyllan och putta ned alla nagellack eller att inte lägga tidningarna i en hög på skänken?
Mattias kastade fram att tjejerna kanske kan sova i lekstugan och vi själva i garaget tills bilderna är tagna?
Nej, det låter lite hårt va?
Att behålla den här ordningen verkar vara ungefär lika lätt som att få tyst på en viss liten terrier när han får syn på en katt eller att få ha en Gott och blandat-påse ifred för sin man.